Kan de maximumsnelheid op de A2 naar 130 km per uur.
Gisteren was deze discussie volop in het nieuws. Was eerder met A2 gemeenten de
afspraak gemaakt dat 100 km de maximumsnelheid was. Nu wordt door VVD en CDA op
die afspraak teruggekomen. Neen, zo werd geredeneerd, de afspraak was niet gericht op beperking van
de maximumsnelheid maar op de geluids- en milieubelasting. En als
voortschrijdende techniek die belasting terug weet te dringen geeft dat ruimte.
Toch?
Daarom lijkt mij dat winst die door technologische
innovaties binnengehaald kan worden niet moet worden verbruikt door het
verruimen van aantallen of verhogen van snelheden. Winst moet wat mij betreft
leiden tot verbetering van kwaliteit van leven en dus vooral, tot minder belasting
van toch al overbelaste ecologische systemen.
Ook op gebied van intensieve landbouw. Slimmere technieken
moeten niet leiden tot nog meer productie, maar tot minder belasting van het
milieu en minder bedreiging van de volksgezondheid. Dat lijkt me, is pas écht
rentmeesterschap, dát is pas echt duurzaam en verantwoord beleid.
En dat overstijgt wat mij betreft toch echt het belang van 3 minuten tijdwinst die verhoging van de maximumsnelheid tussen Vinkeveen en Utrecht oplevert.
En dat overstijgt wat mij betreft toch echt het belang van 3 minuten tijdwinst die verhoging van de maximumsnelheid tussen Vinkeveen en Utrecht oplevert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten